zee-olifanten gespot!! - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Inge Steenbeek - WaarBenJij.nu zee-olifanten gespot!! - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Inge Steenbeek - WaarBenJij.nu

zee-olifanten gespot!!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 Juli 2015 | Verenigde Staten, Monterey

De wekker gaat om 7.15 af, want we hebben tickets gekocht voor een tour op Hearst Castle om 10.10 uur en we moeten wel een klein uurtje rijden daarheen. Gerard heeft wat van het gister gekochte brood geroosterd en de kaiserbroodjes smaakten ook erg lekker. We konden niet buiten ontbijten, want we hadden nog geen zon op ons terras en er was nog een fris windje. De meiden waren nog wat duf maar kwamen uiteindelijk wel op gang. We waren uiteindelijk ruim op tijd en konden met onze reservering kaartjes krijgen voor toegang tot het kasteel en de bus die ons daarheen zou brengen. Hearst Castle is een door de rijke krantenmagnaat William Hearst gebouwde kasteel. Van zijn grootvader had hij al een redelijke erfenis aan land en geld gekregen en op zijn 56e is ie met behulp van architecte Julian Morgan gaan bouwen aan zijn kasteel gaan bouwen. Op dat moment was hij al eigenaar van een 20-tal kranten, een aantal radio-stations en hij had een eigen filmstudio . Zijn kasteel liet hij inrichten met 20.00 kunststukken uit voornamelijk europa. Zo zag je bidstoeltjes uit kerken, complete plafonds uit de 16e eeuw en een toegangspoort met gouden knoppen. Als je dacht dat je ergens goud zag, was het ook van goud. Buiten hield hij allerlei wilde dieren op zijn landgoed, zoals, leeuwen, zebra’s en zelf een ijsbeer. Ook waren er heel veel fruitbomen en palmbomen. Het was allemaal indrukwekkend om dit te zien en leuk om een idee te krijgen door het verhaaltje van de gids, hoe Hearst begin vorige eeuw hier geleefd heeft. Uiteraard veel mooie foto’s genomen op deze plek. Eenmaal weer door de bus beneden gebracht gaan we op weg richting Highway 1 (de kustweg) richting het noorden langs de westkust. Al snel krijgen we allerlei inhammen waar gestopt kan worden om te kijken naar de fantastische Pacific en eventueel hetgeen daarin zwemt. Als we het bord “Best view See-elephants” zetten we dan ook gelijk de auto aan de kant. We zien allemaal mensen die op hun hurken zitten en wat blijkt: die zijn allemaal grijze eekhoorntjes aan het voeren. Aaaaah wat lief. Al snel is onze zak brood opengemaakt en zitten we ook laag bij de grond, waar de eekhoorntjes zo het brood uit je handen pakken en op hun achterpootjes opeten. Dan horen we een soort hard gesnurk en wordt onze aandacht getrokken door een zee-olifant die in zee aan het brullen was. Wat een leuk gezicht zeg en zo dichtbij. Na even gekeken te hebben lopen we verder en zien we een aantal van deze kolossale zee-olifanten met elkaar in zee vechten/spelen. Pas later zien we dat een heel stuk kustlijn bezaaid is met de lijven van deze beesten. Ze liggen strak naast elkaar en als je denkt daar past niets meer tussen, komt er nog een log lijf de zee uit en propt zich tussen alle anderen. We hebben ons prima vermaakt met de taferelen op het strand. We stoppen nog een paar keer om deze `Big Sur` te bewonderen en belandden uiteindelijk laat in de middag op ons adres in Monterey, De Ramada Inn een mooi hotel en schoner en ruimer dan het hotel in Santa Barbara. We zouden eigenlijk om 15.30 uur een Whale watch tour doen, die ik thuis al gereserveerd had, maar gisteren kregen we een mailtje dat deze vaartocht niet door zou gaan, omdat de zee te ruig zou zijn. Het geld zou niet afgeschreven worden van onze creditcard. Achteraf was 15.30 uur ook erg krap geweest zijn.We werken even alle verslagen en foto´s bij voordat we gaan eten op Cannery Row, een straat in Monterey waar destijds veel sardienfabrieken waren . De sardines verdwenen, de fabrieken bleven en nu zitten er allemaal winkeltjes en restaurants in. We eten bij Linquinis restaurant en het smaakt prima. We moeten ook een `prima`prijs betalen. Bijna 100 dollar. Er was wel snelle bediening. Thuis gingen Gerard, Juliet en ik nog even bubbelen in het bubbelbad bij het zwembad. Het was al donker inmiddels, dus dat had wel wat.. Nog wat getypt binnen in de motelkamer, maar helaas was de wifi niet heel goed, dus publiceren moest nog even wachten.

Verslag uit: Verenigde Staten, Monterey

Nu kan het nog, de meiden hebben nog net de leeftijd dat ze met ons meegaan op vakantie. Maar het vooruitzicht op een reis door Californië laat geen een kind zich ontzeggen denk ik..
De wens om naar het westen te vliegen bestond al een tijdje en daarom dit jaar de knoop maar doorgehakt en in februari de vliegreis geboekt. Dit was 1 van de eerste bouwstenen van onze vakantie naar het westen van Amerika. de rest zoals autohuur, accomodatie enz. volgden daarna. Al hadden we zelf het idee dat we mooi op tijd waren, was het toch moeilijk om vlakbij of in Yosemite National Park en Grand Canyon een overnachtingsadres te boeken. Uiteindelijk hebben we wel iets kunnen boeken al is dit wat verder rijden. Ons vervoer in CA (Californië) is een Jeep Grand Cherokee. Die zal later op de foto´s wel voorbij komen. Maandag en vandaag waren we al vrij (de meiden al wat langer natuurlijk), zodat we gisteren het meeste al ingepakt hebben. Vandaag zijn we als een witte tornado het huis doorgegaan om onze gasten die op de honden gaan passen tijdens onze afwezigheid een schoon welkom te heten. Vanochtend online ingecheckt, erg spannend allemaal. De stoelen van de vlucht naar Londen konden we zelf kiezen, de stoelen naar Los Angeles waren al voor ons besproken (met zn 4en in het midden..) Etickets check, Esta-formulier check, paspoorten check, Creditcard check. We zijn er klaar voor.